Search

Mida teha tehisintellektiga (TI) teoloogiat õpetades?

#kus.siis.veel

Avaleht

>

>

Mida teha tehisintellektiga (TI) teoloogiat õpetades?

Sellele küsimusele otsisime Eesti nelja teoloogiat õpetava õppeasutuse inimesega vastus 3. novembril Tallinnas toimunud koolitusel. Koolitajaks oli tulnud IT-valdkonna spetsialist ja evangeelne kristlane Peter Snoek Hollandist, Utrechtist. Kuigi tegu oli õppejõudude koolitusega, tuli enne koolitust teha ka kodutööd – täita küsimustik ning alla laadida TI kaks erinevat versiooni.

Üliõpilaste ja TI teema on parasjagu problemaatiline – me alles õpime, mida kus lubada ja mismoodi. Kardame, et äkki kaob isemõtlemise võime TI suureneva kasutusega hoopis ära. Õppejõududena õpime ära tundma, millal ja kuidas on TI-d kasutatud ning anname ette regulatsioone ja juhiseid, mis on hea kasutuse tava ja piirid. Ise olen õppejõuna kogenud mitmetel kordadel solvumise tunnet, kui TI liigkasutamise ära tunnen. Aga ehk on olnud tegu hoopis ebaselge ülesandepüstitusega? Koolitusel saime idee toredaks ülesandeks: anda üliõpilastele ülesanne teha mingi töö TI-ga ning siis seda arvustada ning analüüsida selle piiranguid. Miks mitte?

Koolituse käigus harjutati TI kasutamist nii piltide, dokumentide kui infootsingu raames. Põnev oli näiteks lasta TI-l koostada viis küsimust, neile ise vastata ning siis saada vastus, millise kolme teoloogiga Sa kõige enam oma vaadetelt sobid. Mina sain üllatuslikult vastuseks mitu katoliiklasest teoloogi. Koolitaja sids TI Piibli ja selle väärtustega ning rõhutas, et TI kasutamine ei tohiks kunagi nendega vastuollu minna. Õppisime TI abiga õppeainete planeerimist, hindamise ja tagasiside läbimõtlemist ning vajalike regulatsioonide loomist. Ega päris kõike ei jõudnud ka – näiteks TI kasutamine teadustöös jäi mõnda järgmist koolitust ootama.

Osalejad jagasid oma muljeid:

Enne koolitust ma ei teadnud, kuidas TI on ülesehitatud – et on numbrid ja vektorid. Samuti andis see hea suunise, kuidas oma aines teadlikult tehnisaru kasutada ning selleks raamistiku anda. Mu kõige suurem kasu oli prompti kirjutamise õppimine, nii et tehnisaru võiks päriselt olla abiks õppejõuna ja muudes rollides. (Ragne, noor õppejõud).

Õppisin mõned tähed uuest kirjaoskusest ja harjutasin veerimist… Tegu on tehnoloogiaga, mis haridust (nii selle võimaldamist kui selle omandamist) paratamatult muudab. Kindlasti on vajalikud jätkukoolitused ja kogemuste vahetamised alateemal: kuidas erinevates ainetes kasutada TI võimalusi õpiväljundite omandamiseks ning omandamise hindamiseks õppejõu poolt. Tänud korraldajatele! (Peeter, kogenud õppejõud)

AI on tööriist ja teda ei maksa isandaks võtta. See oli peamine õppetund. Aga tööriistana võib AI tõesti pakkuda materjali, süstematiseerida, teha mõnegi rutiinse ülesande – mis muidu palju aega võtaks. Aga inimene ei tohi mõtlemisest ja kriitilisest hindamisest loobuda. (Toivo, teine kogenud õppejõud)

Kuna TI teema on tulnud, et jääda, siis ei jää selleteemaline koolitus kindlasti viimaseks. Näiteks plaanib Euroopa Baptistiföderatsiooni Teoloogia ja hariduse komisjon 2026.a sügisel Albaanias vastavateemalist konverentsi. Aga seniks harjutame ja loodame, et pärismõistus teeb tehisintellekti abil ikka olukordi tugevamaks, arukamaks ja paremaks, mitte vastupidi.
____

Artikli autor: Einike Pilli